Chirurgia ogólna

Masz przepuklinę, kamicę pęcherzyka żółciowego, żylaki kończyn dolnych lub przebyłeś zapalenie trzustki? Tylko konsultacja chirurga ogólnego pozwoli ustalić plan postępowania i zakwalifikować Cię do ewentualnego zabiegu.

Przepuklina

Jest to patologia polegająca na wydostaniu się poza obręb jamy brzusznej narządów prawidłowo w niej zlokalizowanych np. jelit.

Przewlekły ból w miejscu przepukliny oraz pojawienie się uwypuklenia często przez pacjentów opisywanego jako „miękki guz”. Nagły ból z towarzyszącą bolesną masą, wymiotami, bólami i wzdęciem brzucha jest oznaką tzw. uwięźnięcia przepukliny, co stanowi wskazanie do pilnej konsultacji chirurgicznej i doraźnej operacji z racji na możliwość martwicy jelita.

Leczenie:

Po wystąpieniu objawów należy niezwłocznie zgłosić się do specjalisty. Planowe leczenie operacyjne służy zapobiegnięciu uwięźnięcia oraz ma na celu zmniejszenie dolegliwości i dyskomfortu. Jedyną skuteczną metodą leczniczą jest wykonanie zabiegu operacyjnego zwanego plastyką.

Rodzaje przepuklin oraz sposoby ich leczenia:

• Przepuklina pachwinowa jest jedną z najczęściej występujących przepuklin. Operacja polega na odprowadzeniu narządów do jamy brzusznej, a następnie zeszyciu ubytku szwami (technika napięciowa) lub implantacji siatki (technika beznapięciowa). Obecnie zalecane jest wszywanie siatek. Wśród ich wielu rodzajów zaleca się siatki lekkie, które mogą powodować mniejszy dyskomfort.
  • Przepuklina udowa jest umiejscowiona nieco poniżej pachwiny. Częściej prowadzi do uwięźnięcia. Leczenie operacyjne polega na zbliżeniu ubytku szwami, bądź wszyciu siatki.
  • Przepuklina pępkowa może być bardzo niewielkich rozmiarów (1-2 mm), ale powodować przewlekłe bóle brzucha. W przypadku wystąpienia małej przepukliny ubytek zszywa się kilkoma szwami, natomiast w większych przepuklinach wszywa się siatkę.
  • Przepuklina w bliźnie po poprzedniej uprzedniej operacji. Może osiągać znaczne rozmiary. Wymaga bardzo szczegółowego przygotowania, a nawet konsultacji kilku specjalistów. Operacja wymaga rozległego preparowania tkanek. Z reguły konieczne jest wszycie dużej siatki wzmacniającej powłoki.
  • Przepuklina Spigela występuje rzadko. Pojawia się w okolicy mięśnia prostego. Nastręcza wielu trudności w rozpoznaniu, dlatego może być przyczyną wielu pomyłek diagnostycznych. Operuje się ją klasycznie lub laparoskopowo. Jeden z rzadkich przypadków tej przepukliny prezentowałem na Europejskim Kongresie Przepuklin w Edynburgu.

wideo – Uwięźnięta przepuklina Spigela, Europejski Kongres Przepuklin w Edynburgu

Rekonwalescencja:

Zaleca się unikanie intensywnego wysiłku fizycznego od 2 do 3 miesięcy, w zależności od zastosowanej techniki i rodzaju przepukliny. W początkowym okresie po zabiegu może pojawić się obrzęk oraz ból w okolicy rany.

Kamica pęcherzyka żółciowego

W pęcherzyku żółciowym tworzą się złogi, które mogą powodować jego zapalenie. Jeśli przedostaną się do dróg żółciowych, to mogą doprowadzić do tzw. kamicy przewodowej lub ostrego zapalenia trzustki.

Bóle w prawym nadbrzuszu promieniujące do pleców z towarzyszącymi nudnościami, tzw. kolka wątrobowa. Dolegliwości często nailają się po jedzeniu szczególnie tłustych pokarmów.

Leczenie:

Operacja zwana cholecystektomią jest jedynym skutecznym sposobem. W jej trakcie chirurg usuwa cały pęcherzyk. Obecnie standardem jest metoda laparoskopowa, czyli przy użyciu kamery i specjalnych narzędzi, co pozwala wykonać jedynie cztery małe cięcia.

Choroby zapalne trzustki

Ostry stan zapalny trzustki, do którego dochodzi w przebiegu kamicy dróg żółciowych lub po spożyciu alkoholu. Może przebiegać łagodnie lub prowadzić do ciężkich powikłań lub zgonu.

Ostry, silny ból w środkowej części brzucha promieniujący do obu boków tzw. opasujący.

Wskazania:

W przypadkach podejrzenia ostrego zapalenia trzustki należy pilnie zgłosić się do szpitala.

Leczenie:

Rola chirurga polega na leczeniu powikłań, czyli ropni, torbieli czy innych zbiorników płynowych w jamie brzusznej. Z reguły zaczyna się od leczenia małoinwazyjnego, ale czasami konieczne jest wykonanie wielokrotnych operacji.

Przewlekłe zapalenie trzustki

Ciągły proces zapalny charakteryzujący się stopniowym niszczeniem narządu i zaburzeniem jego funkcji. Najczęściej jest skutkiem nałogowego picia alkoholu.

Silne zespoły bólowe w jamie brzusznej, cukrzyca, biegunki.

Leczenie:

Czasami konieczne jest wycięcie części narządu lub ułatwienie odpływu soku trzustkowego, polegające na doszyciu jelita do trzustki.

Żylaki kończyn dolnych

Poszerzenie żył na udach i podudziach.

Bóle i obrzęki nóg najczęściej po długotrwałym staniu.

Leczenie:

Stosuje się różne metody w zależności od zaawansowania i lokalizacji choroby. Możliwa jest operacja lub działania małoinwazyjne z użyciem specjalnych substancji zamykających naczynia. Zabieg operacyjny polega na cięciu w okolicy pachwiny i podwiązaniu żył powierzchownych w tej okolicy, usunięciu podskórnym całej żyły oraz wycięciu gron żylakowych.