Proktolog Warszawa | Proktologia - Akmed Andrzej Kluciński

Proktologia

Praktyka specjalistyczna dr n. med. Andrzeja Klucińskiego

Nie lekceważ żadnych objawów chorób odbytu. Zgłoś się na wizytę u specjalisty.
Choć hemoroidy są najczęstszymi schorzeniami odbytu to koniecznie trzeba wykluczyć inne jednostki chorobowe.

Zabiegi laserowe

Zabiegi laserowe zyskują coraz większą popularność w leczeniu schorzeń proktologicznych.
Technika ta ma zastosowanie w leczeniu hemoroidów, torbieli włosowych czy przetok okołoodbytniczych.

W filmie przedstawiono i omówiono trzy zabiegi laserowe.

wideo – Wersja zawierające fragmenty z operacji

wideo – Wersja z zamazanymi fragmentami zabiegów (SOFT)

Zalety zabiegów laserowych w poszczególnych schorzeniach.

Torbiel włosowa:

1. Zabieg może być przeprowadzony w znieczuleniu miejscowym.
  2. Zdecydowanie bardziej komfortowy przebieg pooperacyjny. Z rany obserwuje się wyciek treści surowiczej czy surowiczo-krwistej przez kilka tygodni. Nie ma konieczności wykonywania specjalistycznych opatrunków w poradniach chirurgicznych.
  3. Wysoka skuteczność.

Przetoka okołoodbytnicza:

1. Zabieg laserowy jest techniką oszczędzającą zwieracze.
  3. Mniejszy ból pooperacyjny.

Hemoroidy:

1. Zabieg laserowy jest techniką pośrednią pomiędzy zabiegami małoinwazyjnymi i operacją klasyczną.
  2. Zdecydowanie mniejszy ból w przebiegu pooperacyjnym niż po zabiegu klasycznym.
  3. Mniejsze ryzyko powikłań po zabiegu laserowym.

Hemoroidy

Fizjologiczne struktury o budowie ciał jamistych występujące w kanale odbytu każdego człowieka. Choroba hemoroidalną nazywamy patologiczne przekrwienie tych struktr i jest ona najczęstszym schorzeniem proktologicznym.

Torbiel włosowa

Torbiel włosowa najczęściej występuje w szparze międzypośladkowej, przeważnie u osób młodych, częściej mężczyzn, bujnie owłosionych oraz z nadmierną potliwością. Można powiedzieć, że jest chorobą zawodową kierowców i osób prowadzących siedzący tryb życia.

Szczelina odbytu

Inne schorzenia odbytu

Okołoodbytnicze fałdy skórne

Okołoodbytnicze fałdy skórne mają budowę brodawkowatą, guzkowatą lub płacikową.

Zakrzepica żył splotu odbytniczego

Zakrzepica żył splotu odbytniczego objawia się bolesnym, wyczuwalnym guzkiem, który może ulegać stopniowemu powiększaniu

Kłykciny kończyste

Powstają w wyniku zakażenia wirusem brodawczaka ludzkiego (human papilloma virus _HPV). Mogą występować w głębiej w kanale odbytu lub na zewnątrz.

Przetoka odbytu

Przetoka odbytu jest nieprawidłowym połączeniem pomiędzy błoną śluzową odbytu a skórą,

Hemoroidy

Fizjologiczne struktury o budowie ciał jamistych występujące w kanale odbytu każdego człowieka. Choroba hemoroidalną nazywamy patologiczne przekrwienie tych struktur i jest ona najczęstszym schorzeniem proktologicznym.

Krwawienia z odbytu - przy każdym rodzaju krwawienia należy udać się do specjalisty, który przeprowadzi diagnostykę. Większość krwawień związana jest z hemoroidami ale zawsze należy wykluczyć nowotwór jelita grubego

Wilgotność i wysięk w okolicy odbytu

Brudzenie bielizny

Uczucie niepełnego wypróżnienia

Świąd odbytu

Wypadanie guzków

Torbiel włosowa

Choroba związana z zakażeniem tkanki podskórnej szpary międzypośladkowej. Za bezpośrednią przyczynę uważa się wnikanie włosa w głąb skóry oraz tworzenie kanału, który szerzy się podskórnie i ujawnia się na zewnątrz, czasem w dość odległych miejscach. Schorzenie występuje przeważnie u osób młodych, częściej mężczyzn, bujnie owłosionych oraz z nadmierną potliwością. Można powiedzieć, że jest chorobą zawodową kierowców i osób prowadzących siedzący tryb życia.

Objawia się najczęściej otworami w skórze leżącymi w bruździe międzypośladkowej. Mogą się również tworzyć niegojące pola ziarniny, często opisywane przez pacjentów jako „krosty”, z których okresowo lub stale wycieka treść ropno-surowiczo-krwista.  Towarzyszyć jej może dyskomfort lub nawet dokuczliwy ból uniemożliwiający siedzenie.

Zobacz zdjęcia torbieli włosowych

Leczenie:

Wiele metod leczniczych zostało opisanych ale żadna z nich nie daje 100% pewności co do przyszłego nawrotu. Oprócz depilacji laserowej należy pamiętać o higienie tej okolicy. Uważa się, że wskazaniem do zabiegu operacyjnego jest już pierwszy epizod masywnego zakażenia lub ropnia wymagającego interwencji zabiegowej.  Metoda leczenia musi być dobrana indywidualnie, w zależności od rozległości torbieli i preferencji pacjenta.

Jeśli istnieje taka możliwość, to należy przeprowadzić operację mniej inwazyjną. Polega ona na wycięciu zatok w linii pośrodkowej i samego kanału podskórnego przetoki (operacja typu Basom I). Pozwala to znacząco zmniejszyć uraz operacyjny i prowadzi do mniejszej liczby powikłań po zabiegu. Przy niewielkich rozmiarach torbieli możliwe jest wykonanie tego zabiegu  ambulatoryjnie. W większości przypadków konieczne jest jednak znieczulenie co wiąże się z koniecznością przyjęcia do szpitala.

Zdjęcia z zabiegów małoinwazyjnych

Kolejna metoda polega na wycięciu całej zmiany z marginesami zdrowych tkanek a następnie pierwotnym zamknięciem rany i przemieszczeniem szpary pośladkowej poza linie pośrodkową (metodą Karydakisa).  Stosuję ją w torbielach nawrotowych oraz stosunkowo małych torbielach. Ta metoda cechuje się większą liczbą powikłań wczesnych za to daje nieco lepsze wyniki odległe w porównaniu z zabiegami małoinwazyjnymi.

Zdjęcia operacyjnego wycięcia torbieli włosowej

Szczelina odbytu

Opis dolegliwości i objawów:

Rana o niewielkich rozmiarach zlokalizowana wzdłuż dolnej części fałdów odbytu. Podstawowym czynnikiem powodującym te linijne pęknięcia są mikrourazy spowodowane przyczynami zewnętrznymi. Główną przyczyną powstawania szczeliny odbytu jest wzmożenie napięcia zwieracza wewnętrznego, które przekłada się bezpośrednio na upośledzenie przepływu krwi, co z kolei znacząco pogarsza warunki gojenia tego typu ran.

Leczenie:

Miejscowe - z zastosowaniem specjalnych maści, jest zarazem najbezpieczniejszym ze sposobów leczenia.

Leczenie toksyną botulinową - polega na jej wstrzyknięciu do zwieracza wewnętrznego odbytu. Powoduje to czasowe zmniejszenie jego napięcia, a zarazem poprawia napływ krwi, przyspieszając gojenie i zmniejszając dolegliwości bólowe. Wyniki badań poświęconych efektom zastosowania botuliny są gorsze niż rezultaty operacji. Jednak niosą mniejsze ryzyko powikłań w postaci trwałego nietrzymania stolca.

Leczenie operacyjne - nacięcie zwieracza (sfinkterotomia) to najskuteczniejsza forma leczenia. Niestety jest obarczona największym odsetkiem nietrzymania stolca.

Gabinet Chirurgii i Proktologii, Warszawa, ul. Hoża 59 lok. 4A. Zapisz się telefonicznie: 661 220 627 lub on-line