Hemoroidy

Fizjologiczne struktury o budowie ciał jamistych występujące w kanale odbytu każdego człowieka. Choroba hemoroidalną nazywamy patologiczne przekrwienie tych struktur i jest ona najczęstszym schorzeniem proktologicznym.

1. Objawy:

• Krwawienia z odbytu - przy każdym rodzaju krwawienia należy udać się do specjalisty, który przeprowadzi diagnostykę. Większość krwawień związana jest z hemoroidami ale zawsze należy wykluczyć nowotwór jelita grubego
  • Wilgotność i wysięk w okolicy odbytu
  • Brudzenie bielizny
  • Uczucie niepełnego wypróżnienia
  • Świąd odbytu
  • Wypadanie guzków

2. Leczenie:

a) zachowawcze:

Polega na zmianie diety, przyzwyczajeń higienicznych oraz trybu życia. Zaleca się dobrane do każdego przypadku leki doustne oraz czopki lub maści, które mają za zadanie zmniejszyć dolegliwości.

b) metody małoinwazyjne:

Zakładanie gumowych podwiązek (Met. Barrona)

Cel zabiegu: Spowodowanie niedokrwienia i martwicy hemoroidu, które prowadzą do jego zwłóknienia i odpadnięcia.

hemoroidyZakłada się jednorazowy wziernik do kanału odbytu. Po wyborze guzka przeznaczonego do podwiązania chwyta sie go szczypcami.
hemoroidyHemoroid lub jego część zostaje wciągnięta do cylindra ligatora, a następnie zsuwa się podwiązkę na szypułę guzka.
hemoroidyPodwiązany hemoroid odpadnie za kilka dni. W czasie zabiegu zakładana jest jedna lub maksymalnie dwie podwiązki.

Zalety zabiegu:

• Skuteczny
  • Bezpieczny
  • Niebolesny
  • Nie wymaga znieczulenia

Po zabiegu: Przez jedną dobę pacjent może odczuwać dyskomfort oceniany najczęściej: ”nie boli ale coś przeszkadza” . Objawy te mijają samoistnie. Można zażyć leki przeciwbólowe takie jak: Paracetamol 1g (2 tabl. Po 500 mg) lub Ibuprom 400 mg.

Możliwe powikłania:

• krwawienie - wymagające obserwacji, a czasem interwencji w warunkach bloku operacyjnego, zdarzające się w około 2% przypadków.
  • zakażenie – objawiające się bólem w 7-10 dni po zabiegu, z gorączką, zatrzymaniem moczu, wymagające antybiotykoterapii u około 1% pacjentów.
  • nawrót hemoroidów- należy pamiętać, że zabieg z racji na swoją małą inwazyjność cechuje się większą częstością nawrotów niż operacja wycięcia hemoroidów szczególnie w bardziej zaawansowanych  stadiach.

Podkłucie tętnic hemoroidalnych pod kontrolą aparatu Dopplera DGHAL

Cel zabiegu: Zmniejszenie objętości guzka krwawniczego (hemoroidu) poprzez zamknięcie tętnic hemoroidalnych precyzyjnie zlokalizowanych przy pomocy aparatu Dopplera.

Powiększony hemoroid z widoczną tętniczą hemoroidalną.

Po znieczuleniu zakłada się jednorazowy wziernik zwany proktoskopem.
Obracając nim wyszukuje się tętnić hemoroidalnych pod kontrolą specjalnego czujnika doplerowskiego.

Następnie naczynie jest zamykane przez jego podkłucie wchłanialnym szwem.
W większości przypadków zabieg kończy się wykonaniem od 5 do 8 podkłuć.

Zalety:

• efektywność - metoda pozwala na leczenie wszystkich objawów choroby hemoroidalnej
  • minimalny ból po zabiegu
  • szybki powrót do aktywności zawodowej
  • niski odsetek powikłań śród i pooperacyjnych
  • bez ryzyka nietrzymania stolca

Możliwe powikłania:

• krwawienie - występuje z częstością < 1,5%. Z reguły wymaga obserwacji, a czasem interwencji chirurgicznej.
  • ból i uczucie napięcia - występuje rzadko w ok. 3% przypadków
  • zakrzepica i szczelina odbytu występuje w ok. 1% przypadkach
  • problemy z oddawaniem moczu u ok. 2,3% pacjentów
  • nawrót hemoroidów - należy pamiętać, że każdy zabieg wiąże się z możliwością nawrotu choroby. W zależności od stadium hemoroidów jest stwierdzany od 8 - 18% chorych

c) leczenie operacyjne:

Cel zabiegu: Usunięcie hemoroidów wraz  z fałdami zewnętrznymi poprzez ich chirurgiczne wycięcie po poprzednim podkłuciu tętnic hemoroidalnych. Jest wiele metod leczenia hemoroidów np. sposobem Fergusona, Milligana-Morgana czy tzw. metodą półotwartą.

Opis zabiegu:

Nacięcie skóry odbytu (anodermy) wraz z fałdami zewnętrznymi
Podkłucie i podwiązanie tętnicy hemoroidalnej na szczycie.
Efekt końcowy. Koniecznie muszą pozostać tzn. mostki nie wyciętej skóry, aby umożliwić prawidłowe gojenie

Zalety zabiegu:

• Najbardziej skuteczny sposób leczenia hemoroidów
  • W przeciwieństwie do innych metod umożliwia wycięcie tzw. fałdów zewnętrznych

Możliwe powikłania:

• Ból pooperacyjny trwający od kilku do kilkunastu dni
  • Krwawienie
  • Możliwość nietrzymania stolca