Chirurgia onkologiczna

Nowotwory przewodu pokarmowego (np. rak jelita grubego, żołądka, trzustki) wymagają radykalnego zabiegu chirurgicznego, który jest kluczowym etapem leczenia.

Bardzo często wycięcie nowotworu stanowi wczesny i najważniejszy etap leczenia. Wyróżniamy:

Leczenie radykalne - którego celem jest całkowite wyleczenie nowotworu. W przypadku interwencji chirurg wycina guz z odpowiednim marginesem tkanek zdrowych, aby zmniejszyć ryzyko wznowy nowotworu, a także usuwa odpowiednie węzły chłonne.

Leczenie paliatywne - polega na zmniejszeniu objawów u chorych z nowotworem w stadium zaawansowania nie dającego szans na wyleczenie.

Do najczęstszych nowotworów układu pokarmowego należą:

Rak jelita grubego

Opis nowotworu:

Powstaje na podłożu polipów – gruczolaków, możliwe jest też występowanie rodzinne o podłożu genetycznym. Najczęściej umiejscowiony jest w odbytnicy.

Krwawienie z przewodu pokarmowego, niedokrwistość, zmiana rytmu wypróżnień (biegunki na przemian z zaparciami), bóle brzucha, utrata masy ciała, wzdęcie brzucha.

Zalecenia:

Przy każdym rodzaju krwawienia z dolnego odcinka przewodu pokarmowego należy udać się do specjalisty, który przeprowadzi dokładną diagnostykę. Większość krwawień jest związana z hemoroidami (dowiedz się więcej), ale zawsze należy wykluczyć nowotwór.

Leczenie chirurgiczne:

Wycięcie guza wraz z odpowiednim marginesem zdrowego jelita oraz węzłami chłonnymi. Bardzo groźnym powikłaniem jest tzw. nieszczelność zespolenia, czyli nieprawidłowe gojenie się zeszytów końców jelita, co może prowadzić do konieczności kolejnej operacji. Bardzo ważne jest więc wykonanie operacji w ośrodku, który ma duże doświadczenie w zakresie leczenia tych nowotworów.

Rak żołądka

Niestety, nie ma specyficznych objawów raka żołądka. Nieznaczny ból, uczucie sytości, brak apetytu czy utrata masy ciała mogą występować również w wielu innych schorzeniach przewodu pokarmowego.

Zalecenia:

W przypadku wystąpienia wymienionych objawów należy udać się do specjalisty.

Leczenie operacyjne:

Najczęściej całkowicie wycina się żołądek i wykonuje się zespolenie jelita cienkiego z przełykiem. Usuwane są także węzły chłonne w kolejnych etapach operacji.

Rak trzustki

Żółtaczka (zażółcenie powłok), utrata masy ciała, bóle w nadbrzuszu lub okolicy lędźwiowej, czasami cukrzyca.

Leczenie chirurgiczne:

Polega na wycięciu tej części trzustki, w której jest guz. Najczęściej guz występuje w głowie trzustki i wtedy konieczne jest wycięcie głowy trzustki z dwunastnicą, drogami żółciowymi i częścią żołądka tzw. pankreatoduodenektomia. To jedna z największych operacji w jamie brzusznej.